Hij is groot, hoog, van staal en wit: de Moreelsebrug. Lopend vanaf het Moreelsepark richting het spoor van Utrecht Centraal, kan je er niet omheen. Door de brede en lage traptreden kom je met moeite omhoog. Je twijfelt: moet nu een trede overslaan of niet? Sommigen sprinten over de treden heen terwijl de ander stapje voor stapje omhoog komt. Wanneer je de traptreden hebt kunnen overbruggen sta je daar: 6,5 meter boven de grond. Het brengt een bijzonder mooi uitzicht met zich mee. Aan de ene kant kun je ver door kijken naar het rails-netwerk van de treinen. De andere kant zie je dat je over de perrons van het onlangs geopende Utrecht Centraal loopt. Het is een uur of acht ‘s avonds en de oranje gloed van de zon die ondergaat, brengt mooie beelden met zich mee. Meerdere mensen maken foto’s van het uitzicht. Zelfs de Deliveroo jongen die over de brug fietst, onderweg naar mensen met een lege maag, schiet gauw zijn plaatje. Er mist alleen één ding in dit plaatje: trappen vanaf de brug naar de perrons van Utrecht Centraal.

Het station heeft maar twee ingangen: winkelcentrum Hoog Catharijne of de jaarbeurszijde. Utrecht Fossiel Vrij heeft petitie opgestart dat er een mogelijkheid moet zijn om vanaf de Moreelsebrug op het perron te komen waar jouw trein vertrekt. Ook is er bij het uitbreken van brand een mogelijkheid om via de brug uit het station te komen. ‘Zelf woon ik aan de Oudegracht en moet ik elke dag met de trein. Ik ga niet met de fiets omdat mijn fiets wegzetten erg lang duurt aangezien de fietsenstalling overvol is. Ik ga altijd via winkelcentrum Hoog Catharijne naar het station. Dit is in totaal een wandeling van 15 minuten waar ik niet altijd zin in hebt. Ik zou het daarom erg prettig vinden als er vanaf de Moreelsebrug perrontrappen komen naar de perrons waardoor ik niet meer via het winkelcentrum moet lopen.’ vertelt Daniek Blom.
En dat is nou precies wat Klèppiere, eigenaar van Hoog Catharijne, niet wil. De eigenaar wil dat mensen door het winkelcentrum blijven lopen want dat zorgt voor een hoge klandizie. Toch zegt Fossiel Vrij dat de treinreizigers die haast hebben en hun trein moeten halen ondertussen niet gaan winkelen. Je komt dus alleen in het winkelcentrum als je daar ook echt wat te zoeken hebt. Gemeente Utrecht en de NS willen dat de trappen er komen. Toch komen ze er niet want ze hebben immers een contract afgesloten met Klèppiere die de komst van de perrontrappen dwarsligt.

Er wordt veel gebruik gemaakt van de 10 meter brede brug. Mannen strak in pak lopen vanaf het Rabobank gebouw over de brug. Hoe zag hun route er eerst uit voordat de brug er was? Ook twee meiden verplaatsen zich giechelend over de brug met beide handen vol winkeltasjes. Ze zijn duidelijk goed geslaagd in de stad en zijn nu onderweg naar huis.

De ene helft van de brug is bedoelt voor voetgangers en de andere helft voor fietsers. Net als op de weg: fietsers en voetgangers gescheiden om chaos te voorkomen. Je merkt aan de brug dat hij op 16 december 2016 is geopend: de aanwinst van de stad ziet er nog helemaal nieuw uit. De kleine korrelsteentjes liggen nog los op de brug. Deze zullen doordat mensen er overheen lopen wel vast komen te liggen.

De brug kan je zeker een aanwinst noemen. Utrecht Centraal station is enorm. Voorheen moesten mensen die op de Croeslaan wonen en naar het centrum van de stad wilden, helemaal om het station fietsen. Hiervoor is de Moreelsebrug gekomen waar bewoners rondom erg tevreden over zijn.

Marjon van der Poel woont aan de Croeslaan en vindt dat de perrontrappen er niet persé hoeven te komen. ‘Ik ben al heel blij dat deze brug er is omdat ik nu snel ik het centrum kan komen. Zeker een aanwinst voor de stad! Ik ben wel bang dat het erg druk wordt op deze brug als je via de brug je trein kan halen. Ook denk ik dat Gemeente Utrecht eerst de fietsenstalling van het station moeten afmaken. Ik denk dat dat een groter probleem is dan vijf minuten langer lopen voor je trein.’

Een vrouw van middelbare leeftijd loopt haastig over de brug. ‘Ik ben ervan op de hoogte dat de petitie gaande is en ik wil ook graag dat de perrontrappen er komen. Ik vind het heel irritant als er zo’n makkelijke oplossing voor ons is, maar het winkelcentrum ligt dwars. Ik kan alleen niet verder praten want ik moet mijn trein halen.’